zaterdag 21 april 2007

Actueel in Beeld


Verboden Stad
Nee mensen. Dit is niet de Verboden Stad in Beijing. Maar wel de Zeedijk in Amsterdam, waar heel wat verboden fruit te koop wordt aangeboden. De Duitsers spreken in dit geval met recht van ‘enge Gasse’. Na een inspirerend gesprek met Kenneth Herdigein, vrijdag, werd ik door goede vriend Joost getrakteerd op overheerlijk noodle with peking duck. Volgens de humoristische bedienster gewoon gevangen in de Geldersekade, dat is "dichterbij dan de Keizersgracht". We aten in de New King, pal tegenover deze boeddhistische tempel. De grootste in Europa in traditionele Chinese paleisstijl.
Uiteraard mensen, begrijp ik, loop ik zeven jaar achter. Deze tempel werd in 2000 door koningin Beatrix geopend en is ontworpen door een Nederlandse architect. Maar voor mij is het een van de vele nieuwe dingen in rap veranderend Amsterdam, mijn opgroeistad die ik nu als een toerist in mij opneem. Daarom is het voor mij de 'pick of the day'. Helaas geen blauwe lucht, maar het mag de pret niet drukken. Ik zag deze Chinees-ogende dame in mijn ooghoek aankomen lopen en wachtte tot zij passeerde. En bing: ik had mijn China Town in Neerlands verboden stad. Laten we dit maar creatorsgeluk noemen.









Google