dinsdag 29 januari 2008

Actueel in Beeld

Hart van bloemen

WATERGRAAFSMEER - AmsterdamS VensteR werd door een bezoeker erop gewezen dat een deel van de bloemenberg voor de vorige week maandag overleden dominee Rudy Polanen, in de vorm van een hart op zijn graf was uitgezet. Reden voor mij gisteren, voor ik naar mijn werk ging, even De Nieuwe Ooster aan te doen. Hiermee kon ik meteen ook de constatering van een gemeentebroeder van de Koningskerk op de proef nemen. Tijdens de ingetogen zangdienst van zondag, toen gemeenteleden gevoelens en prettigste herinneringen met elkaar deelden, wees hij op de ‘prominente plek’ die Polanen was toegewezen. “Het staat op een tweesplitsing onder een hoge boom die in de zomer schaduw biedt en in de winter zonnestralen doorlaat. Het is precies zoals onze dominee was”, aldus die broeder. Je hoeft inderdaad slechts de eerste splitsing links af te slaan en je loopt, niet te missen, recht op het graf van Polanen af. De rijksmonumentale Nieuwe Ooster voelt meer aan als een wandelpark van bezinning dan als een begraafplaats, met markante gedenktekens en grafstenen als coördinatoren op splitsingen. Ook de plek van Polanen roept in alle rust om een markant gedenkteken. Hierbij mijn oproep aan de Koningskerk hiervoor een inzamelingsactie onder de Surinamers, hier en overzees, te starten. Als men dat al niet van plan is.










Google