vrijdag 7 maart 2008

Stadsgezicht in Beeld

Gulliver verdwaald?

klik foto's voor vergroting
OOSTERDOKSEILAND - Nee, dit is geen reuzenschip uit een eigentijdse versie van Gullivers Reizen. Dit zijn de contouren van het NEMO, het science center, gebouwd op de fundamenten van de IJtunnel en gelegen aan het Oosterdok. Het NEMO (New Metropolis) lijkt een schip te suggereren maar stelt de ingang van de IJtunnel voor, gespiegeld ten opzichte van de grond. Bij het gebouw ligt de replica van het 16e eeuwse VOC-schip en Oost-Indiërvaarder “De Amsterdam” aangemeerd.
Bij zonsopkomst, tijdens het ochtendgloren, vormen zij tezamen dit sprookjesachtige optisch bedrog. Wie dan vanuit het Centraal Station richting het Oosterdokseiland kijkt, waar het drijvende Chinese restaurant “Sea Palace” ligt, waant zich ook nog eens in een Chinese havenstad te zijn aangekomen. Dus je kunt begrijpen dat ik elke dag met veel plezier naar mijn werk fiets. Ons kantoor is gelegen op de tiende verdieping van het Post CS-gebouw (het voormalig PTT-hoofdkantoor op de Oosterdokskade) en biedt dagelijks inspirerende stadsuitzichten. Zo centraal gelegen dat ik me - ondanks ik op kantoor vertoef - niet afvraag: "Wat gebeurt er in Amsterdam?" Want ik zit er dagelijks letterlijk bovenop.









Google