zondag 10 februari 2008

Liefdeloos en hebberig

It's all about the money...

HET MOOIE WEER was aanleiding voor mij en goede vriend Sep van Zweden (klik naam voor kennismaking) even lekker te gaan wandelen in het centrum. Voor veel mensen is het frustrerend om zonder geld op zak langs al die etalages met verleidingen en bling-blings te lopen. Maar ik voel me er heerlijk bij. Er valt namelijk gewoon niets te spenderen. Dus: relax and enjoy the circus! Bovendien na tien jaar Suriname en ook mijn 10-daagse reis naar China in 2005 weet ik nu gewoon zeker dat je hier in het westen veel te veel te betaalt voor al die merendeels made-in-china-rommel. Sep vond het wel leuk om af en toe ergens binnen te stappen om een (voorgesleten!) broek of ander kledingstuk te passen. Ik vermaakte mij ondertussen met praatjes met personeel of gewoon lekker foto’s nemen.
Sep en ik spraken over de Joran van der Sloot-kwestie. Het verbaasde hem hooglijk dat veel kijkers zo vielen over de ‘liefdeloosheid’ waarmee Joran sprak over de verdwenen Natalee Holloway op Aruba. “Maar het is gewoon van deze tijd, die liefdeloosheid. Het draait allemaal alleen om geld”, aldus Sep. En ik kon het slechts beamen. Ik kijk graag naar CNN, the Big World Show called ‘news’. Het maakt niet uit welk item langskomt; alles wordt uitgedrukt en gemeten in geld en records. Dat realiseerde ik me vooral toen de miljoenen dollars die elke Amerikaanse presidentskandidaat steekt in zijn of haar verkiezingscampagne, omgezet werden in een bedrag per te behalen ‘delegate’. Arme Hillary heeft 5 miljoen uit eigen zakken erin moeten steken. Gelukkig kreeg ze 8 miljoen ‘voorschot’ voor haar boek. “Not bad, for government work!”, aldus CNN. Ze noemen de voorverkiezingen ook ‘caucus campaigne’. Maar ‘caucus champagne’ lijkt me treffender! Dat het alleen maar om geld en hébben gaat wordt jongeren overigens onomwonden aangepraat door de commercie. Toen we in Magna Plaza aankwamen stonden we gewoon versteld van deze poster (hoofdfoto) in de centrale hal met de ondubbelzinnige boodschap: ‘Get greedy’. Als ‘lifestyle’. En dat is nou exact wat Sep bedoelt. Het zou eigenlijk verboden moeten worden. Net als roken in het openbaar. Maar ja; freedom of expression hè...


Lees: 'Focking Serieleugenaar'
En: 'Verdrukt door Megatheater'









Google