maandag 7 mei 2007

Felle polemiek over Geheim Saramaccarivier

foto://Maureen Chin A Moei
'Ik herhaal: de keizer is naakt!'

PARAMARIBO/AMSTERDAM - Er is een heftige (interne) polemiek ontstaan over Het Geheim van de Saramacca Rivier, de nieuwe film van Pim de la Parra. Het begon eigenlijk met de recensie van de Ware Tijd-journalist Afra Accord die kernachtig erop neerkwam: ‘Het Geheim van de Saramacca blijft voor altijd geheim’ En: ‘Dat twee van die acteurs de hoofdrol spelen, is wel duidelijk, maar wat hun rol in de film is, niet.’
Toen kwam Carla Tuinfort – the Godmother of Egi Du – het dunnetjes overdoen en schoot in dezelfde krant de lucht in met: ‘Pim de la Parra maakt monumentale minimal movie.’
Dit was reden voor Henry Carbière Falls, oud-cursist van de Surinaamse Filmacademie (SFA), te stellen in een e-mail aan oud-cursisten én de leiding van SFA: ‘Als ik dit moet geloven dan heeft er tussen wat ik heb gezien in CCS en het eindproduct in Thalia klaarblijkelijk een wonder plaatsgevonden.’
SFA-oprichter Pim de la Parra reageert met: ‘Beste Henry. Waarom kun jij er niet van uit gaan dat er inderdaad "een Wonder" plaatsgreep tussen vrijdagavond 2 maart en zondagavond 29 april?’

CARBIÈRE FALLS wil een discussieavond over de kwaliteiten van wat De la Parra allemaal lapt onder het vaandel van de SFA. En die kan hij krijgen ook. ‘Er zullen microfoons zijn, zodat er sprake kan zijn van een levendige openbare discussie met geïnteresseerd publiek, filmstudenten en programmamakers uit de audiovisuele branche’, schrijft De la Parra. En Carbière Falls komt ‘graag de knuppel in het hoenderhok gooien’. Maar hij kon niet laten om alvast te schrijven: ‘Ik heb het ooit al eens gezegd en herhaal het weer. De keizer is naakt!’. Maar ook over Tuinfort: ‘Ik weet niet wat Carla gerookt of geslikt heeft tijdens de film, maar ik hoop dat ze er nog wat van over heeft.’
Lees verder en discussieer mee op: 'Platform'









Google