vrijdag 18 mei 2007

Post uit Saamaka


Andermans Duiven

door Menno Marrenga

IK WAS MET twee blanken op de DAF-truck. Onderweg waren we druk in gesprek, want ik vertelde hen over de diverse soorten bos die we passeerden, en dat zijn er nogal wat. Andere lokale passagiers vroegen of die blanken familie van mij zijn. Nee, geen familie - dit zijn twee toeristen op weg naar Menimi, een van de kleinere toeristenkampjes. En omdat ik toch dezelfde kant op ga begeleid ik ze een eind.
Toen protesteerde iemand. Ik had het recht niet toeristen te begeleiden, zei hij. Ik was daarvoor niet opgeleid. Ik miste daarvoor het verantwoordelijkheidsgevoel, zei hij. Zelf was hij ‘gediplomeerd’ toeristenbegeleider, werkte bij een erkende touroperator. Hij zou deze toeristen wel overnemen, een speciale boot huren en hen brengen naar een ‘verantwoord’ kamp.









Google