woensdag 30 april 2008

Actueel in Beeld

Nog net geen carnaval
Amsterdam viert volop Koninginnedag. Het is nog net geen carnaval, maar wel reden voor menigeen om zich apart of opvallend uit te dossen. Zolang het maar Oranje van kleur is. Vandaag heb ik er niet voor gekozen door het Vondelpark te wandelen, zoals verleden jaar. Maar voor de vrijmarkt over de gehele Apollolaan. Interesssante lokatie met het meerekkende middenplantsoen. Er werd weer van alles verkocht en de oude-zoldergeur was er niet van de lucht. De tijden veranderen. Niet iedereen – met name vrouwen met hoofddoeken – is ervan gecharmeerd te worden gefotografeerd. Ik kreeg een groep fanatieke Marokkaanse meiden op mijn nek. “Je moet toestemming vragen!” krijsten ze. “Sinds wanneer moet ik toestemming vragen om op Koninginnedag te fotograferen?” wierp ik retorisch tegen. Interessant hoe mensen op basis van vrijheid vrij en blij leven in Nederland en geheel tegen die vrijheid in, zo onverdraagzaam zijn.
Maar ook van de autochtone kant kreeg ik ervan langs. Een type Volendamse palingroker met rotte tanden en zijn vrouw werden zelfs fysiek. “Opdonderen aap, heb je weleens van privacy gehoord?” Mijn antwoord was: “Heb je zelf wel goed in de spiegel gekeken en als je privacy wil, dan moet je niet op Koninginnedag op een hoek gaan verkopen.” Maar voor de rest verliep alles lekker gemoedelijk als vanouds. Zonder kinderen zou Koninginnedag niet zijn wat het is. Ik kocht geen hotdogs maar pannekoeken en een kapot radiootje voor 10 cent. “Anders was-ie 20 cent geweest meneer.” Zoveel eerlijke handel vind je nergens...









Google