zondag 20 april 2008

“Free Ticket for Tibet”


Lang leve een vrij Tibet !

NDSM-EILAND - Het was een buitengewoon verrassende dag. Ik had mijn neefje Damien beloofd mee naar de film te nemen. Maar vriend Joost ‘doorkruiste’ vrijdag dit plan met de mededeling dat hij een kaarten overhad ‘voor een festival op het NDSM-eiland’. Wat voor festival wist ik niet. Het bleek het derde ‘Ticket voor Tibet’. Nou, een hoog flower-powergehalte en een en al vredelievende mensen! De zon kwam later in de middag goed op gang. Op het festival realiseerde je je hoe eenzijdig in het nieuws het negatieve in de samenleving wordt uitvergroot. Je gaat haast geloven dat er geen tolerante, verdraagzame Nederlanders meer zijn. Maar alleen figuren die aan hun eigen portemonnee denken en uitsluitend ‘trots op Nederland’ zijn. Wees gerust, die zogenoemde ‘zachte sector’ is er nog volop. Jonge meisjes en jongens die, zwevend op een roze wolk met een dito bril op, nog geloven in solidariteit en saamhorigheid.
De tosti’s werden op sloftempo bereid. Om de tijd te doden kreeg je ‘gratis een gedicht’ voorgedragen. De muziek op de mainstage was buitengewoon zinderend. Bløf, The Scene, Heideroosjes, Racoon en Agua de Annique. Mij zei het qua namen allemaal niet veel. Het was in elk inspirerend. Ook deze Tibetaanse soliste op de hoofdfoto. Mooi weer, mooie meiden en mooie mannen en vrouwen. En er zwermden zowaar heuse Tibetaanse monniken rond. Volgend keer ben ik er weer bij. En wat wilde het toeval: mijn radiocolumn van deze week voor Faya FM sloot geheel aan bij het thema van het festival. Deze keer geen uitgebreid fotoverslag, maar alle ‘stadsgezichten’ over de gehele linkerkolom zijn van het festival.
Lees ook: 'Lopend vuurtje'









Google